Flere dagligvarekæder skruer op for mængden af egne mærker
Også dagligvarebranchen er hårdt ramt, for danskerne sparer på livet løs for at få de økonomiske ender til at nå sammen. Foto: Liselotte Sabroe, Ritzau/Scanpix
Et stort fokus på pris og discount grundet den nuværende energi- og inflationskrise har tvunget danske dagligvarekæder til at rette blikket på egne produkter i kampen om at vinde kundernes gunst - og indkøb.
Det er de såkaldte private label-produkter, som dagligvarekæder ser sig nødsaget til at skrue op for mængden af.
- Kunderne er i humør til billigere varer, og en væsentlig samt stigende andel af salget ligger i vores egne varemærker. Kunderne ændrer adfærd i krisetider, og det ser vi tydeligt nu, siger Jean Ladehoff, der er ansvarlig for netop private labels i Salling Group.
Hvad er et private label?
- Betegnelsen for dagligvarekædernes egne mærker og produktserier
- Kæderne ønsker med de mærker blandt andet at skabe loyalitet hos forbrugerne og at kunne sælge produkter billigere end mærkevarer
- Desuden kan en leverandør udskiftes, uden at produktet forsvinder.
- Tal fra organisationen PLMA International viser, at andelen af private label i dagligvarekæderne - målt i volumen - i Danmark er steget fra 23 procent i 2002 til nu over 33 procent
- Målt i værdi udgjorde private label i den seneste opgørelse cirka 27 procent af salget.
Kilde: Finans